به گزارش راهبرد معاصر؛ خیراله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی عصر امروز (دوشنبه) در نشست خبری پیش از افتتاح راه آهن همدان- سنندج، گفت: در صورت افتتاح ریل رشت- کاسپین و اتصال اردبیل به شبکه ریلی در سال جاری متوسط ساخت مسیرهای ریلی از ۱۹۹ کیلومتر درسال به دو برابر میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اعلام اینکه نزدیک ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور وجود دارد که به عنوان خط گرم محسوب میشود، گفت: حدود ۵ هزار کیلومتر نیز طرح ریلی در دست مطالعه وجود دارد و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در مرحله انجام مناقصه قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم در پروژه های ریلی در حال ساحت اولویت بندی شد و تصمیم بر آن شد تا طرحهای گران تر با پیشرفت بیشتر در اولویت تکمیل قرار گرفت.
وی توضیح داد: اتصال کردستان به شبکه ریلی دومین پروژه اولویت دار دولت سیزدهم است که بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است این مسیر ریلی به مرز باشماق در آینده متصل خواهدشد که بعد از توجیه اقتصادی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه ، مطالعات طرح آغاز خواهد شد.
خادمی گفت: ریل همدان- سنندج ریلی روز پنج شنبه یا جمعه افتتاح می شود؛ البته اولویت حمل باری بر مسافری در این مسیر است که با تقاضای کارخانجات در مسیر حمل باری نیز آغاز میشود.
به گفته خادمی ارزش روز پروژه ۱۵ هزار میلیارد تومان است و یکی از کاملترین مسیرهای ریلی است که در مرحله افتتاح قرار دارد صاحب ۷ ایستگاه بین راهی است و زیباترین ایستگاههای ریلی در این مسیر قرار دارد.هم چنین ۱۳ هزار متر مربع زیربناهای ساختمانهای صنعتی در طول مسیر ساخته شده است.
وی ادامه داد: راهآهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر میرسد و ٤٨ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است./ایرنا